710 mln zł z UE na polski transport już pewne

Kolejnych 5 umów o dofinansowanie w Programie Infrastruktura i Środowisko podpisanych. 710 mln zł z UE zostanie przeznaczone na modernizację linii kolejowej Warszawa Wschodnia – Otwock i dwóch śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, zakup sprzętu na potrzeby kolejowych akcji ratowniczych, usprawnienie komunikacji miejskiej w Opolu oraz na kampanię społeczną dotyczącą ochrony pieszych na drogach.

Wartość całkowita czterech projektów to ponad 1 mld zł, a dofinansowanie UE – 710 mln zł. – Wszystkie projekty dotyczą sektora transportu, ale charakter poszczególnych przedsięwzięć jest różny. To pokazuje, jak różnorodne działania mogą otrzymać dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko. Transport to nie tylko wielkie inwestycje infrastrukturalne – podkreślił wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Modernizacja 24 km linii Wschodnia – Otwock, ponad 363 mln zł dofonasowania

Największą z całej piątki inwestycją, jest projekt PKP PLK. Kolejowa spółka zmodernizuje 24 km linii Warszawa Wschodnia – Otwock. Wartość przedsięwzięcia to ponad 630 mln zł, a dofinansowania unijnego – ponad 363 mln zł. Inwestycja będzie realizowana w latach 2018-2022. Jest ona częścią większego projektu polegającego na modernizacji całej linii kolejowej Warszawa – Lublin. Dzięki przeprowadzonym pracom czas przejazdu pociągów międzyregionalnych na trasie Warszawa Wschodnia – Lublin skróci się o ok. 37 minut – do 95 minut. Korzyści odniosą również pasażerowie połączeń regionalnych. Pomimo dodania dwóch dodatkowych przystanków, Warszawa Wiatraczna oraz Lublin Czuby, czas przejazdu w relacji Warszawa Wschodnia – Dęblin skróci się o 29 minut, a pomiędzy Dęblinem a Lublinem – o 16 minut.

Kampania społeczna dotycząca ochrony pieszych  – 12 mln zł dofinasowania

Zupełnie inny charakter ma projekt „Działania edukacyjne na rzecz niechronionych uczestników ruchu drogowego”, który zrealizuje Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Jego efektem będzie kampania społeczna dotycząca ochrony pieszych uczestników ruchu drogowego. Zostanie ona skierowana do kierowców (z przesłaniem konieczności ustępowania pieszym pierwszeństwa) i do pieszych (z przesłaniem konieczności zachowania szczególnej ostrożności przy wchodzeniu na jezdnię). Wartość projektu to blisko 15 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie prawie 12 mln zł.

Specjalistyczny sprzęt do ratownictwa kolejowego  172 mln zł dofinsowania

Specjalistyczny sprzęt do ratownictwa kolejowego (np. ciężkie i średnie samochody ratownictwa technicznego, autobusy do przewozu ratowników, ciężkie i średnie samochody ratowniczo-gaśnicze, trenażer do prowadzenia akcji ratowniczej podczas katastrofy itp.) kupi Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej. Sprzęt zostanie wykorzystany podczas działań ratowniczych PSP w transporcie kolejowym. Wartość projektu to ponad 200 mln zł. Unia dofinansuje go kwotą ponad 172 mln zł.

Komunikacja miejska w Opolu – 69 mln zł dofinansowania unijnego

Z kolei Opole poprawi działanie komunikacji miejskiej na obszarze całej aglomeracji. 69 mln zł dofinansowania unijnego (wartość projektu – ponad 114 mln zł) miasto zainwestuje m.in. w zakup 61 niskoemisyjnych autobusów i przebudowę zaplecza technicznego służącego do obsługi taboru. Sieć transportu miejskiego zyska system i urządzenia służące elektronicznej obsłudze pasażerów, system zakupu biletów komunikacji miejskiej, kasowniki do autobusów, terminale sprzedażowe, sklep WWW, a także podsystem kontroli biletów i oprogramowanie do optymalizacji rozkładów jazdy. Zaplanowany jest montaż 40 tablic dynamicznej informacji pasażerskiej wraz z systemem informacji pasażerskiej.

Gliwicach  – wartość dofinansowania to prawie 94 mln zł

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach zmodernizuje dwie śluzy odrzańskie na Kanale Gliwickim. śluzy zlokalizowane są w okolicach Kędzierzyna-Koźla w województwie opolskim. Chodzi o śluzę Nowa Wieś w km 7,8 Kanału Gliwickiego oraz śluzę Sławęcice w km 15,19. Wartość inwestycji to ponad 110 mln zł. Dofinansowanie UE wyniesie prawie 94 mln zł.

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to największy program polityki spójności w historii Unii Europejskiej. Dostępne w nim środki to 114 mld zł (na transport przeznaczono 82 mld zł). – Po podpisaniu dzisiejszych 5 umów, w całym programie mamy już zagospodarowane ponad 28 mld zł. Oznacza to, że zakontraktowaliśmy prawie 25 proc. dostępnych funduszy. Jeszcze na początku roku planowaliśmy, że na tym etapie będziemy mieli ok. 16,5 mld zł w umowach – poinformował wiceminister Słowik.

Źródło informacji: PAP,MR

Dodaj komentarz