Instytut Lotnictwa zacieśnia współpracę z Nevada Institute For Autonomous Systems. Wspólne testy bezzałogowców z NASA, GE i Amazon na pustyni w Nevadzie

 
W dniach 5-9 marca 2018 delegacja Instytutu Lotnictwa uczestniczyła w testach systemu bezzałogowego ILX-32 MOSUPS w stanie Nevada w USA. Manewry obserwowali przedstawiciele Nevada Institute For Autonomous Systems, NASA, Amazon, Airos (GE), Drone America oraz ANRA.
ILX-32 MOSUPS to eksperymentalny samolot bezzałogowy w układzie zespolonych skrzydeł opracowany pod kierunkiem dr. hab. inż. Cezarego Galińskiego przez konsorcjum składające się z Instytutu Lotnictwa, Politechniki Warszawskiej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz firmy MSP. Projekt sfinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Celem operacji w Nevadzie było testowanie systemów latających w trudnych warunkach, na dużej wysokości bazowej (ponad 1500 m n.p.m.), przy jednoczesnych lotach wielu różnych systemów bezzałogowych wraz z innymi, załogowymi statkami powietrznymi.
Przebieg testów obejmował wykonanie lotów na odległości do kilku kilometrów po zaplanowanej trasie w wyznaczonym obszarze oraz transfer danych telemetrycznych do systemu UTM wraz z podglądem w czasie rzeczywistym na konsoli. Realizowano wykonanie scenariuszy testowych odzwierciedlających potencjalne problemy jakie mogą pojawić się w czasie lotów BSL oraz wykonanie symulowanych scenariuszy związanych w interakcją z UTM.
W manewrach uczestniczyli przedstawiciele NIAS, z którym Instytut Lotnictwa podpisał porozumienie o współpracy naukowej w październiku 2017 roku. W ramach tej współpracy powołano Wspólne Centrum Doskonałości dla projektów badawczo-rozwojowych w dziedzinie rozwoju technologii BSL. Podpisane porozumienie umożliwia Instytutowi Lotnictwa udział we wspólnych, międzynarodowych projektach, rozwój kadry oraz transfer technologii pomiędzy instytucjami.
Zaproszenie na wspólne manewry przyjęli także reprezentanci NASA, Amazon, Airos (GE), Drone America oraz ANRA.
W przygotowaniach Instytut Lotnictwa wspierały między innymi firmy MSP i uAvionics oraz operatorzy i właściciele lotnisk i lądowisk w Radomiu, Konstancinie-Jeziornie i Brzeskiej Woli.
Źródło informacji: Instytut Lotnictwa

Dodaj komentarz