Krav maga – izraelski system samoobrony i walki

Trenerze, od lat trenujesz krav maga. Skąd zainteresowanie tym systemem walki?

Z krav maga jestem związany od około 12 lat, niemniej już sporo wcześniej przez lata praktykowałem inne sztuki i sporty walki. Zainteresowanie izraelskim systemem samoobrony i walki (dalej zwany „systemem” – przyp. red.), bo tym właśnie jest krav maga, wzięło się z poszukiwania przeze mnie najbardziej praktycznego i pełnego podejścia do kwestii obrony i walki. Z chwilą, kiedy zetknąłem się z krav maga wydawało mi się, że właśnie to znalazłem.

Dla kogo jest odpowiednia krav maga?

Większość elementów systemu, zwłaszcza te związane z budowaniem świadomości otoczenia oraz samoobroną, odpowiednia jest dla osób w każdym wieku, w tym dzieci, młodzieży a nawet seniorów. Oczywistym jest jednak, że najwięcej korzyści z kompleksowego treningu w pełnym kontakcie wyciągną osoby, które są zdolne do podjęcia intensywnego wysiłku.

A słaba kondycja, wiek – przeszkody, by nie trenować?

Słaba kondycja, czyli rezultat braku jakiegokolwiek treningu nie jest dla mnie przeszkodą, lecz może być motywacją, aby trening właśnie rozpocząć. Co do wieku to już inna kwestia. Wśród naszych klubowiczów są również osoby nawet po pięćdziesiątce, które w żaden sposób nie odstają od grupy. Powyżej tego wieku trzeba być jednak bardziej ostrożnym z podejmowaniem działań typu trening walki wręcz.

Jak się przygotować do pierwszego treningu?

W naszym klubie Krav Maga Mazowsze (KMM) już podczas rejestracji na próbny trening informujemy zainteresowanych o warunkach, jakie muszą spełniać chcąc przystąpić do treningów. Przede wszystkim chodzi o stan zdrowia pozwalający na podjęcie intensywnego wysiłku. W celu zasięgnięcia opinii na ten temat można odwiedzić swojego lekarza pierwszego kontaktu, bądź lekarza sportowego. Dodatkowym atutem, zdecydowanie ułatwiającym przejście przez pierwszy etap będzie podjęcie treningu siłowo-kondycyjnego we własnym zakresie.

Krav maga uczy, że jednym ruchem ręki możemy powalić na ziemię agresora. Jednak inaczej jest podczas ćwiczeń, a inaczej reagujemy w momencie realnego zagrożenia…

Jest to jeden z mitów jakim obrosły militarne systemy walki. Oczywiście w specyficznych warunkach, działając z zaskoczenia i z pełną determinacją jest to możliwe do wykonania, co nie znaczy, że dla każdego. Do przeprowadzenia tego typu akcji potrzebne jest bardzo dobre przygotowanie techniczne i siłowo-kondycyjne. Również nastawienie mentalne ogrywa znaczącą rolę – aby w kluczowym momencie nie zawahać się w wykonaniu tego, co trenowaliśmy.

Naturalne odruchy i wypracowana technika to niemalże gwarancja, że będziemy się potrafili obronić, w razie takiej konieczności?

Muszę w tym miejscu kategorycznie zaprzeczyć. Taka gwarancja nie istnieje. Niemniej budowanie umiejętności w oparciu o naturalne odruchy, zwracanie uwagi na precyzję techniczną, która pomaga nam uzyskać lepsze rezultaty w każdych warunkach oraz podejmowanie treningu scenariuszowego jest zdecydowanie jedną z ważniejszych kwestii w treningu samoobrony.

Na co Trener stawia największy nacisk podczas swoich treningów?

Jest dla mnie ważne, aby adept rozwijał się proporcjonalnie na różnych płaszczyznach walki, kształtował technikę, czas reakcji, siłę, szybkość, wytrzymałość, agresję działania podczas kontaktowego treningu. Natomiast w przypadku osób początkujących skupiam się na przekazaniu im fundamentów, które będą stanowić bazę bezpieczeństwa osobistego. Procedury działania w sytuacji zagrożenia oraz obrony przed najpowszechniejszymi formami ataku.

Z Andrzejem Grossem – założycielem Krav Maga Mazowsze (www.kravmaga.mazowsze.pl) – rozmawia Marta Jacukiewicz

You May Also Like

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: