Krótsza podróż koleją do Zakopanego. Kraków – Zakopane – projekt za 930 mln zł

– MI informuje:
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały 19 marca 2018 r. umowę o wartości 330 mln zł na modernizację linii kolejowej Chabówka – Zakopane. Dzięki inwestycji polegającej na wymianie torów, przebudowie wiaduktów, mostów i przejazdów kolejowo-drogowych skróci się czas przejazdu, a podróże będą bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. W Chabówce powstanie dodatkowy przystanek, a na trasie Chabówka – Zakopane przebudowanych zostanie 12 stacji i przystanków.

– Naszym celem jest spójna i nowoczesna sieć kolejowa: kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
 
– PKP Polskie Linie Kolejowe, dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego na trasie Kraków – Zakopane, zwiększają dobre oferty podróży na Podhalu, w województwie małopolskim oraz między regionami Polski. Do korzystania z kolei wkrótce zachęcą wygodne, dostępne dla wszystkich przystanki i stacje m.in. na odcinku Chabówka – Zakopane – stwierdził prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel.

Dodatkowy przystanek w Chabówce

W ramach inwestycji PLK wybudują dodatkowy przystanek w Chabówce. Na 12 stacjach i przystankach przebudowa peronów zwiększy komfort podróżowania. Podróżni zyskają lepsze warunki na stacjach: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Szaflary, Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin, Zakopane. Z lepszych możliwości obsługi skorzystają także na przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Pyzówka, Szaflary Wieś.
 
Nowy przystanek i modernizowane obiekty będą lepiej oznakowane i dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, system informacji pasażerskiej. Przebudowa kładki dla pieszych w Nowym Targu zapewni podróżnym wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście do pociągów.

Szybciej i bezpieczniej

Na linii Chabówka – Zakopane wymienionych zostanie 44 km torów, przebudowanych będzie ponad 100 obiektów, w tym 18 mostów i 5 wiaduktów (Chabówka, Klikuszowa, Bańska Niżna, Zakopane). Na 23 przejazdach kolejowo-drogowych, m.in. w Chabówce, Rokicinach Podhalańskich, Rabie Wyżnej, Sieniawie, Lasku, Nowym Targu, Szaflarach, Zakopanem zamontowane będą dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz samochodowego.
 
W ramach umowy zaplanowano także zaprojektowanie i wybudowanie łącznicy kolejowej w Chabówce (w ciągu linii kolejowej nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka oraz nr 99 Chabówka – Zakopane). Umożliwi to bezpośredni dojazd do Zakopanego, bez konieczności zmiany kierunku jazdy w Chabówce. Inwestycja pozwoli skrócić czas jazdy pociągów między Chabówką a Zakopanem o ok. 30 minut.
 
Wartość umowy w trybie projektuj i buduj „Prace na odcinku linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane wraz z budową łącznicy w Chabówce w ciągu linii kolejowych nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka i nr 99 Chabówka – Zakopane” to 330 mln zł. Inwestycja będzie finansowana ze środków budżetowych. Wykonawcą jest ZUE SA. Prace zostaną zrealizowane w latach 2018–2021.

Kraków – Zakopane – projekt za 930 mln zł

Inwestycja na linii Chabówka – Zakopane jest częścią większego projektu „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” o wartości ponad 930 mln zł, finansowanego ze środków budżetowych. Mieści się w nim m.in. realizowana już umowa na linii Skawina – Sucha Beskidzka (linia kolejowa nr 97) za ponad 192 mln zł.
 
Efektem inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanych na zakopiańskiej trasie kolejowej, będzie nie tylko skrócenie czasów przejazdu na poszczególnych odcinkach linii Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, ale także sprawniejsze kursowanie pociągów, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i wzrost komfortu obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Po zakończeniu wszystkich prac w 2023 r. czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci się o blisko godzinę – z 3 godzin obecnie do nieco ponad 2 godzin.
 
Dotychczasowy czas przejazdu został już skrócony o kilkadziesiąt minut, m.in. dzięki budowie łącznic kolejowych w Suchej Beskidzkiej i w Krakowie.

 
Źródło informacji: MIB

Dodaj komentarz