Sukces fuzji i przejęć nie zależy tylko od ludzi, ale i polityki

Przemiany w sektorze paliwowym w Polsce w efekcie konsolidacji i akwizycji zagranicznych zdominowały debatę zatytułowaną „Wzrost potencjału i poprawa pozycji rynkowej czyli polskie firmy na ścieżce fuzji i przejęć”.

Po decyzji właściciela czyli Skarbu Państwa spółka PERN przejęła Operatora Logistycznego Paliw Płynnych (OLPP), a cały proces po roku zakończył się w styczniu tego roku. Jednocześnie PKN Orlen przygotowuje plan przejęcia Grupy Lotos.

Uczestnicy debaty dyskutowali o celach i skutkach tych procesów. Zdaniem prezes PERN Igora Wasilewskiego przejęcie spółki OLPP jest nie tylko realizacją koncepcji politycznej rządu, ale też odpowiada na potrzeby rynku. „Jest i polityka, jest też czysty biznes, skoro rynek paliwowy wzrósł w efekcie ograniczenia szarej strefy o ponad 20 proc. to naturalnym krokiem jest budowa nowych zbiorników i taki mamy plan – mówił w czasie debaty prezes Wasilewski. – Mamy wyznaczony cel – czyli poprawę bezpieczeństwa energetycznego, uwzględniamy także aspekt finansowy, bo możliwa jest poprawa wyniku i do tego równie ważne zdobycie przewagi rynkowej” – dodał.

Przewagę rynkową i efekty finansowe ma przynieść też połączenie dwóch największych polskich producentów paliwa. Piotr Kearney, dyrektor wykonawczy ds. Strategii PKN Orlen mówił w czasie debaty, że w pierwszym etapie konsolidacji Grupa Lotos stanie się spółką zależną Orlenu. „Przygotowujemy wniosek dotyczący koncentracji, który będzie rozpatrywała Komisja Europejska. Cały proces może potrwać kilkanaście miesięcy i głównie zależy od tempa weryfikacji wniosku przez urzędy antymonopolowe” – mówił dyrektor Kearney.

I wyjaśnił, ze proces jest złożony. „Mówimy o zakupie pakietu akcji należących do Skarbu Państwa, a więc 53 procent Nie można tego zrobić w jednej transakcji pakietowej. Zgodnie z prawem możemy kupić do 33 procent bezpośrednio od Skarbu Państwa, a następnie ogłosić wezwanie do 66 procent, w którym weźmie też udział Skarb Państwa” – wyjaśnił.

Przejęcie Lotosu może być największą transakcją konsolidacyjną PKN Orlen na krajowym rynku, ale koncern ma też doświadczenia w zakupie aktywów w Niemczech, Czechach, Litwie i Kanadzie.

Więcej na: http://cige.pl/index.php/blog-3/214-debata-fuzje-relacja
Źródło informacji: Centrum Idei Gospodarczo Ekonomicznych

You May Also Like

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: